Grote campagne Aan Tafel! voor stad-plattelandverbinding van start

behind_the_scenes_aan_tafel-35

Stad en platteland moeten elkaar meer gaan vinden. De nieuwe campagne Aan Tafel! wil, gesteund door agribusiness, een beweging in gang brengen die stad en platteland nader tot elkaar brengt.

Aan Tafel! is een campagne die de komende jaren een groot publiek moet bereiken, zegt initiatiefnemer Wim Groot Koerkamp. ‘Het is broodnodig om meer professionaliteit in de communicatie vanuit het platteland te steken’, zegt de oprichter van communicatiebureau ReMarkAble en mede-oprichter van BoerBurgerBeweging (BBB).

‘We willen ons niet afzetten tegen bestaande initiatieven die de verbinding tussen boer en burger leggen, die moeten echt allemaal blijven bestaan en bereiken ook best een groot publiek’, stelt Groot Koerkamp. ‘Maar als het gaat om Henk en Toos op drie hoog achter, is de impact in de regel beperkt.’

Het initiatief is niet bedoeld om te roeptoeteren hoe goed het platteland is, benadrukt Groot Koerkamp. Dat gebeurt volgens hem al volop. Stedelingen kunnen volgens hem weliswaar veel leren van plattelanders, andersom geldt dat ook. ‘Er gebeurt veel op het platteland waar burgers geen weet van hebben, bijvoorbeeld als het gaat om innovaties. Anderzijds is het platteland van traditionele eetpatronen en eet de stad heel anders. Er is zoveel van elkaar te leren.’

Trots en Zien

Onderdeel van de campagne zijn de personages Trots en Zien, een knipoog naar Ot en Sien. Die gaan in video’s op zoek naar innovaties in stad en platteland. Ook is er een meubel gemaakt, de Aan Tafel. Ook dit zal worden ingezet in korte video’s die zich met name via sociale media moeten verspreiden. ‘Die tafel gaan we het hele land doorslepen’, zegt Groot Koerkamp. ‘De tafel moet overal een gesprek tot stand brengen. Deels gaan we dat arrangeren door mensen uit tegenovergestelde werelden bij elkaar aan tafel te zetten. Met als doel niet te stikken in het eigen gelijk, maar ondanks de verschillen die er zijn te zoeken naar overeenkomsten, naar samen oplossingen vinden.’Tekst gaat verder onder video.

Het verschil met bestaande initiatieven is volgens de initiator het budget. De campagne wordt deze week afgetrapt met commercials op Radio 1 en Radio 2 en zal op alle grote sociale mediakanalen zijn weg vinden naar het Nederlandse publiek. Maar de ambities reiken nog verder. ‘We gaan een poging ondernemen een aspirant-omroep te worden. Dat is ambitieus en daar zal nog de nodige voorbereidingstijd overheen gaan’, zegt Groot Koerkamp.

Hij gaat de uitdaging graag aan. Aan Tafel! ziet Groot Koerkamp als derde fase. Fase één was het bouwen van A-merken in agribusiness met ReMarkAble, fase twee was de oprichting en opkomst van BBB. Voor deze derde fase maakt hij zich los van ReMarkAble om zich volledig te kunnen focussen op Aan Tafel!. ‘Het is een misverstand dat BBB het nu wel even gaat fiksen voor het platteland. Het voert te ver om alles te verwachten van die partij, boeren en tuinders moeten ook aan de slag. En ook de agribusinesspartijen, die tot dusver op de achtergrond bleven, moeten zich in dit verband uitspreken.’

Beroep op agribusiness

Groot Koerkamp gaat voor de financiering van Aan Tafel! dan ook een klemmend beroep doen op de agribusiness. ‘Daar ligt ons netwerk. Daarnaast hebben we als stichting een Anbi-status waardoor we voor goede doelen in aanmerking komen.’ Er wordt samengewerkt met het Amsterdamse bureau Xsaga, juist ook om de verbinding tussen stad en platteland te versterken.

Aalt Dijkhuizen, voormalig bestuursvoorzitter van Wageningen University & Research, en Helma Lodders, Vee & Logistiek-voorzitter en oud-VVD-Kamerlid, zijn als eerste ambassadeurs aan de stichting verbonden.

De initiatiefnemer benadrukt dat hij met Aan Tafel! niet alles wil tegenspreken wat er vanuit bijvoorbeeld ngo’s over de landbouwsector wordt geroepen. Het initiatief moet juist voor verbinding zorgen. ‘Ngo’s als Greenpeace en Wakker Dier bepalen in grote mate het beeld dat de maatschappij heeft over de landbouw en hoe er in Den Haag wordt gedacht. Maar is het werkelijk zoals wordt geschetst? Wij willen ‘fact based’ onderwerpen van twee kanten belichten. Profeten en tovenaars kunnen niet zonder elkaar, we moeten samen op zoek naar oplossingen.’

Bron: nieuweoogst.nl

Deel dit bericht: