De Rundvee en Mechanisatie Vakbeurs (RMV) in Hardenberg is de jaarlijkse ontmoetingsplek van agrarisch Noordoost-Nederland. Ondanks alle nieuwe virtuele mediakanalen en -technieken blijft deze beurs haar aantrekkingskracht behouden dankzij het persoonlijke contact tussen aanbod en vraag. Ieder jaar bezoeken zo’n 24.000 mensen de evenementenhal.
Voor boeren is de beurs een jaarlijks uitje voor het hele gezin. Een logisch gegeven aangezien op de familiebedrijven iedereen betrokken is bij het reilen en zeilen van de boerderij. Veel vrolijke gezichten dus. De gesprekken zijn informeel en gaan alle kanten op: van zakelijk tot het uitwisselen van de laatste nieuwtjes en roddels. Daarnaast wordt de emmervoorraad op ieder bedrijf weer aangevuld, want alhoewel niet bijster origineel blijven emmers onmiskenbaar populair: ‘emmers heb je nooit genoeg’.
De lach komt je tegemoet op menig stand en daarmee is de stand van ‘Wat Eddie?’ geen uitzondering. Vier vrolijke dames begroeten iedere bezoeker hartelijk en voor je er erg in hebt sta je met een ‘Wat Eddie?’ flyer in je hand.
Boerenprotesten
Esther Loohuis, Stephanie van den Berg, Laura Schrijver en Simone Piel zijn de drijvende krachten achter ‘Wat Eddie?’: drie melkveehouders en één pluimveehouder. Ze delen hun zorg over de negatieve beeldvorming over boeren en het platteland. Ze troffen elkaar tijdens de boerenprotesten in 2019 en besloten niet te blijven hangen in klagen, maar er iets aan te doen. De geboorte van ‘Wat Eddie?’ (Wat eet jij?) was een feit.
Ze stelden vast dat de negatieve beeldvorming grotendeels te wijten is aan een gebrek aan kennis. Door het maken van korte filmpjes uit de praktijk geven ze uitleg wat er zich afspeelt op het platteland. De filmpjes worden gedeeld via Instagram, TikTok, Facebook en YouTube. De dames kunnen hierbij rijkelijk putten uit het dagelijkse leven op hun bedrijven, maar maken ook uitstapjes op bedrijven van collega-boeren. Zo komen alle sectoren en voedselmakers in beeld.
BoerBurgerTweet
In 2021 kreeg ‘Wat Eddie?’ een stevige impuls toen Caroline van der Plas haar social media account ‘BoerBurgerTweet’, goed voor ruim 20.000 volgers op Facebook, overdroeg. Van der Plas betrad de Tweede Kamer namens de BoerBurgerBeweging (BBB), waardoor het haar aan tijd ontbrak om het social media account te continueren.
AAN TAFEL! met Wat Eddie?
Een ontmoeting tussen ‘Wat Eddie?’ en ‘AAN TAFEL!’ op de RMV-beurs lag dus voor de hand. De doelstelling is immers gelijk: het dichten van de kloof tussen stad en platteland. ‘Wat Eddie?’ doet dit met praktijkfilmpjes; ‘AAN TAFEL!’ zorgt ervoor dat ‘tegenpolen’ aan tafel gaan en maakt TROTS&ZIEN documentaires. Maatschappelijk kritische vragen worden hierbij niet uit de weg gegaan. Deze verbindende initiatieven kunnen prima naast elkaar bestaan en vullen elkaar goed aan. En waar samenwerking mogelijk is, zullen ‘Wat Eddie?’ en ‘AAN TAFEL!’ dat zeker in de praktijk brengen. Immers: alleen ga je sneller, samen kom je verder!
Social media
Wil je meer weten over ‘Wat Eddie?’ en ben je benieuwd hoe boeren en tuinders zich dagelijks inzetten voor jouw eten? Bezoek en volg de ‘Wat Eddie?’ socials:
- Facebook: https://www.facebook.com/watEddie
- Instagram: https://www.instagram.com/wateddie_/
- TikTok: https://www.tiktok.com/@wateddie_
- YouTube: https://www.youtube.com/@WatEddie