Dinsdagmorgen 26 november verzamelden zich honderden melkveehouders in de Evenementenhal in Gorinchem voor het Nationaal Rundvee Congres; een goed getimed LTO Melkveehouderij event in combinatie met een bezoek aan de Rundvee en Mechanisatievakbeurs.
Het podium was met Erwin Wunnekink (vakgroepvoorzitter LTO Melkveehouderij), Marijn Dekkers (sectormanager melkveehouderij Rabobank), Jan Derck van Karnebeek (CEO FrieslandCampina), Jan Huitema (voormalig lid van het Europees Parlement), Gert van Duinkerken (Business Unit Manager Wageningen Livestock Research) en Els Uijterlinde (melkveehouder Erve Mentink) goed gevuld. De hosting was in deskundige handen van Esther de Snoo.
Veel nieuwe inzichten leverde het congres niet op. De markt is grillig en alhoewel de wereldwijde consumptie van zuivel groeit, lijken Europa en Nederland in het bijzonder daar in mindere mate van te profiteren. De veestapel slinkt en daarmee logischerwijs de melkplas. Daarentegen lijkt de melkprijs ook op langere termijn een hogere koers aan te houden; broodnodig voor de melkveehouders om de sterk gestegen (mestafzet)kosten de baas te blijven. ‘Ondanks het ontbreken van een ‘perspectief’ is het verstandig niet af te wachten, maar dié stappen te zetten die bij je bedrijfsvoering en managementstijl passen,’ aldus Uijterlinde, die daarmee het sentiment verwoordde.
Melkveehouders waren met name geïnteresseerd in de presentatie van Jan Derck van Karnebeek. Zijn optreden als hoogste baas van FrieslandCampina was feitelijk de eerste keer dat hij oog in oog stond met leden van zijn coöperatie. Van Karnebeek was in vorm getuige de energie en positiviteit waarmee hij de zaal tegemoet trad. ‘Een goede melkprijs moet simpelweg uit de markt komen; zowel nationaal en – zeker voor FrieslandCampina – internationaal,’ aldus Van Karnebeek. De slide waarin de nutritionele waarde van melk werd gepresenteerd, maakte een reactie los uit de zaal, waarom FrieslandCampina dit niet veel nadrukkelijker promoot? Van Karnebeek beaamde dit volmondig met de verwijzing naar een eerdere CCO-functie van hem bij bierbrouwer Heineken.
Van Karnebeek: ‘Heineken is wereldwijd vermaard om haar marketing en commercials. En dan te bedenken dat het hier om alcohol gaat; een product dat niet louter positieve bijwerkingen heeft. Melk heeft in vergelijking met bier een veel betere propositie. We mogen, nee we moéten veel trotser zijn op de zuivelproducten die we samen met onze leden maken. Want alhoewel bijna 90 procent van de Nederlanders regelmatig zuivelproducten zoals melk, yoghurt, kaas en boter nuttigt, is meer waardering voor de unieke eigenschappen dé basis voor een betere prijsvorming.’
Melk verdient dus meer aandacht. Kost een liter melk – halfvol of vol – in de supermarkt gemiddeld 1,30 euro; voor biermerken ligt de literprijs tussen 2 en 3 euro. Slimme marketing en commercials kunnen dit gat dichten.
Koeien, melk en Nederland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
We hebben veel om TROTS op te zijn, we moeten het echter wel beter laten ZIEN!