Wie regelmatig op de socials actief is, zal de video’s van Bram Romme, de jonge veehouder achter HolyCowNL niet zijn ontgaan. In zijn blauwe overall geeft hij op een directe en aansprekende wijze uitleg over het wel en wee op de boerderij. Tijdens zijn studie aan de HAS in Den Bosch viel het Romme op dat veel leeftijdsgenoten amper kennis hebben over de herkomst van voedsel.
Romme: ‘Mensen die niks agrarisch of voedingsgerelateerds doen, weten er eigenlijk bar weinig van. Loop je door de stad of zit je in trein naar school, je hoort overal geluiden als ‘je moet minder vlees eten, want dat is beter voor het milieu’. Ik kan het dan niet laten om daarop in te gaan en op een nette manier te vertellen hoe het precies zit. Daar wilde ik wat mee! Op zo’n moment leg je iets bijvoorbeeld aan één persoon uit, maar hoe tof is het als je het op een bepaalde manier aan heel Nederland uit kunt leggen. Met dit idee ben ik bij ZLTO stage gaan lopen en na een uitgebreid onderzoek lanceerde ik Holycow: een TikTok-account met amuserende filmpjes met een duidelijke informatieve boodschap over de veehouderij.’
De accountnaam HolyCow is afgeleid van de uitdrukking die Amerikanen slaken wanneer ze iets bijzonders zien of horen. Romme: ‘Dat effect wil ik ook creëren met de informatieve filmpjes die ik maak over de sector.’ Romme slaagt daar goed in: inmiddels kent het HolyCowNL TikTok account ruim 7.000 volgers en worden zijn video’s intensief bekeken.