Pinksterbeweging

Roze bril

Nederland geniet van het Pinksterweekend. Voor de vakantiegangers werkt het weer misschien niet helemaal mee, maar een extra vrije dag is voor menigeen welkom. Dat de helft van de Nederlanders geen enkel idee heeft wat de betekenis van Pinksteren is, mag de pret niet drukken. Tweede Pinksterdag wordt als vanzelfsprekendheid genoten, vergelijkbaar met de zekerheid van een overvloedig gevulde supermarkt. Wat de herkomst is van deze extra vrije dag en het ruim gesorteerde voedsel kan menigeen niet deren.

Voor iedereen die in de tussentijd niet de moeite heeft genomen om de betekenis van Pinksteren op te zoeken: Pinksteren is een christelijke feestdag die vijftig dagen na Pasen valt. Het herdenkt de uitstorting van de Heilige Geest op de apostelen, wat beschouwd wordt als de geboorte van de Kerk. De naam ‘Pinksteren’ komt van het Griekse ‘pentekostè’, wat ‘vijftigste’ betekent. Pinksteren markeert daarmee de start van de christelijke leer.

Democratie is een werkwoord

Wat de mensheid vervolgens van deze leer maakte, is spijtig genoeg tot op dag van vandaag aanleiding voor een eindeloze reeks meningsverschillen en oorlogen. De kerkgang nam gestaag af; Nederland werd individualistischer en dankzij de sterk toegenomen welvaart won het profetische geloof van een ‘maakbare wereld’ terrein. De keerzijde is bekend: overconsumptie belast mens, dier en milieu. Populisme viert hoogtij zonder verantwoordelijkheid te dragen voor het oplossen van problemen van burgers. Oorlogen in Oekraïne en Gaza en handelsbelemmeringen doen ons beseffen dat welvaart niet vanzelfsprekend is. Democratie is een werkwoord.

Vooruitgang is gestoeld op vertrouwen in plaats van wantrouwen.

Nederland heeft een overvloed aan leermeesters, die top-down beweren te weten wat goed is voor de samenleving. De veerkracht komt echter van onderop. Makers en doeners in het stille midden van de maatschappij. Burgers en ondernemers die hun eigen pad volgen, wars zijn van pushers en populisten, geloven in innovatie en dilemma’s niet zien als probleem, maar als een uitdaging. Vooruitgang is gestoeld op vertrouwen in plaats van wantrouwen. De voorbeelden van landbouw- en voedselinnovaties zijn talrijk en inspirerend en veroveren via de vijfde macht, nieuwe media, een krachtig podium. Ruim tweederde van de mediaconsumptie vindt immers online plaats.

Wees niet blind in de leer. Verlaat platgetreden paden van instituties. Herken nieuwe bronnen. Doe je oogkleppen af en zet je pinkroze bril op!

Deel dit bericht: