Social minderen of Social mediteren?

Social minderen of Social mediteren

‘Social media houden ons gemiddeld meer dan 4 uur per dag hooked. Dat is meer dan genoeg tijd om je alleen te voelen, je minder scherp te maken en te twijfelen aan jezelf’, zo luidt de boodschap van Zilveren Kruis in een commercial die in samenwerking met Mind Us, The Offline Club en Trimbos Instituut tot stand is gekomen. Op www.zk.nl/socialminderen kun je uitrekenen hoeveel tijd social media per jaar en de rest van je leven in beslag neemt en hoe je dit beter onder controle kunt krijgen.

Social media en AI are here to stay

Het initiatief van Zilveren Kruis is lovenswaardig. Tegelijkertijd geeft het de indrukwekkende impact van technologie op ons leven weer. Social media en artificial intelligence are here to stay en zijn het logische gevolg van een dynamische wereld die steeds individualistischer is ingesteld. Voeg hier de afnemende invloed van kerken, omroepen en vakbonden aan toe en je begrijpt waarom mensen op zoek zijn naar duiding, nieuwe handvatten.

Voorbij wij-zij

Het is een illusie te denken dat de impact en de tijd die we aan nieuwe technologie besteden zal afnemen. Bovenal stelt het ons de vraag hoe we slimmer met deze nieuwe gidsen kunnen omgaan. Laten we ons gijzelen door de pushers, die je opdringen hoe je eruit moet zien of die bepalen wat wenselijk is om geaccepteerd te worden? Hoe ga je om met het wij-zij denken? Stad versus platteland, natuur versus landbouw, profeten versus tovenaars, juristen versus techneuten, hoger opgeleid versus lager opgeleid, de elite versus het volk. Ben je je bewust van deze gedachtenconstructie, die we polarisatie noemen?

De transitie vindt volop plaats

Het herkennen van deze dynamiek en het blootleggen van onderliggende dilemma’s bij de jeugd, maar ook in de voedseltransitie is essentieel. Hierbij is geen sprake van goed of fout, maar gaat het er bovenal om te laten zien hoe inventief jongeren en voedselinnovators in de dagelijkse praktijk omgaan met dilemma’s. Wat blijkt? Jongeren zijn veerkachtig en weerbaar. De transitie naar een duurzame, natuurinclusieve landbouw met respect voor dierenwelzijn en perspectief voor boeren vindt volop plaats.

Het gebruik van nieuwe media zal niet afnemen. Laten we de tijd die we eraan besteden vooral beter benutten. Negeer de pushers, wees positief, laat inspirerende voorbeelden uit het ‘stille midden’ zien en deel die met elkaar. Maak weerbaar wat ons dierbaar is.

Deel dit bericht: