
Benefits voor Boer én Bodem
‘Wie zaait zal oogsten’ Een aloud boerengezegde en een waarheid als een koe. Zeker als je bedrijfsnaam AgXeed is, waarin qua klankherkenning onmiskenbaar de woorden agrarisch en zaaien boven komen drijven. AgXeed is een fabrikant van autonoom werkende voertuigen in Grubbenvorst. Een spectaculair fenomeen, waarbij een trekker zonder chauffeur 24/7 feilloos taken uitvoert. Inmiddels zijn er verspreid over de wereld 80 AgXeed Agbots werkzaam, waarbij deze zelfrijdende voertuigen allereerst door innoverende landbouwbedrijven worden ingezet. De impact die deze voertuigen teweegbrengen, werkt als een olievlek. De tijd van oogsten is aangebroken voor AgXeed. Arjan Mulder, Chief Commercial Officer (CCO): ‘We overtreffen de verwachtingen. Niet alleen qua tijdwinst, maar ook qua opbrengst, prijsvorming en een betere bodemkwaliteit.’
We ontmoeten Mulder op een zonnige lentedag. Mulder is nog maar betrekkelijk kort werkzaam bij het Limburgse hightechbedrijf en bruist van de energie. Met hem heeft AgXeed een ervaren marketeer binnengehaald. Op zijn CV pronken bedrijfsnamen als Stierman, Reesink en Smith Power Equipment. Voor Reesink was hij in verschillende marketing- en salesfuncties werkzaam en, naast Nederland, in landen als Turkije en Zuid-Afrika actief. ‘In deze branche draait alles om contacten. Werken bij AgXeed voelt na zeven jaar buitenlandervaring als thuiskomen. Oude contacten met leveranciers, dealers en klanten komen opnieuw tot leven.’
Het zaaien begon in de zomer van 2018 toen de vier oprichters Joris Hiddema, Lars Schmitz, Sander Pop en Rienk Landstra hun koppen bij elkaar staken. Stuk voor stuk mannen met een ruime ervaring in research en development bij grote OEM-bedrijven (Original Equipment Manufacturer) als Agco en John Deere. Mulder: ‘In het post Tweede Wereldoorlog tijdperk werden in de hang naar productiemaximalisatie de tractoren en werktuigen steeds groter en zwaarder. Het areaal per boerderij groeide wereldwijd, terwijl de arbeidscapaciteit achterbleef. Om de steeds grotere percelen toch te kunnen bewerken nam de bewerkingscapaciteit fors toe.
De keerzijde van deze ontwikkeling is bekend: zware machines, oplopend tot een gewicht van dertig ton of meer, hebben in veel gevallen een desastreuse impact op de bodem. Bodemverdichting resulteert in lagere opbrengsten en met een toenemende kans op weersextremen is het ieder jaar opnieuw een uitdaging om de gewassen zonder schade tijdig van het land te krijgen. Dat kan en moet anders, aldus de oprichters van AgXeed. Medio december 2019 rolde het eerste prototype zelfrijder van de band, waarna een periode aanbrak waarin klantervaringen werden benut om de machine intensief te testen en verder te optimaliseren. Dit resulteerde in diverse verbeteringen qua uitvoering, software en het uitwisselen van informatie in the cloud. Anno 2025 zijn de AgBots van AgXeed volledig marktrijp en inzetbaar voor een eindeloze reeks taken en werkzaamheden op het land.’
3 AgBot modellen
Mulder: ‘AgXeed biedt drie modellen: de AgBot T2, AgBot W4 en Agbot W3, waarbij de typeaanduiding verwijst naar de bandenuitvoering. De AgBot T2 kent twee rupsbanden, de AgBot W4 en W3 hebben respectievelijk 4 en 3 wielen, waarbij de 3-wiel uitvoering met name in smalspoorteelten zoals fruitteelt wordt ingezet. De AgBot 5.115 T2 is onmiskenbaar het paradepaard; klaar voor urenlang aaneengesloten werken op bodemvriendelijke rupsbanden met een variabele spoorbreedte van 1.90 tot 3.20 meter. Hiermee leent de machine zich voor alle tijdrovende werkzaamheden waarbij een landbouwwerktuig kan worden aangebouwd aan de AgBot voor taken als egaliseren, cultiveren, woelen, zaaien, eggen en klepelen. Na een geografische inmeting van het perceel, het invoeren van de afmetingen van de aanbouwmachine en zaken zoals werkdiepte en rijsnelheid volstaat het drukken op de startknop en gaat de machine autonoom aan de slag. Op afstand kan de boer de werkzaamheden volgen op zijn desktop of smartphone dankzij opgebouwde camera’s.’
24/7 inzetbaar
Wie de sciencefiction ogende machines ziet, gaat er automatisch vanuit dat de machines volledig elektrisch aangedreven zijn. Dit ligt genuanceerder. Mulder: ‘De AgBots zijn voorzien van een betrouwbare dieselmotor die een generator aandrijft en die op haar beurt elektromotoren. Het grote voordeel hiervan is de compacte bouw en de traploze aansturing, zonder versnellingen. Het gebruik van zonne-energie ligt misschien voor de hand, maar doet afbreuk aan het lichtgewicht van de machines. Met zware batterijpakketten wordt een ander groot voordeel, minder bodemverdichting, tenietgedaan. De AgBot T2 weegt nu slechts acht ton. Het succes van de AgBots is daarnaast gebaseerd op een ongestoorde langdurige inzet. De 350 liter dieseltank maakt dit mogelijk voor een aantrekkelijke prijs. De enige reden waarom de machine stil staat is om te tanken en bijvoorbeeld meststoffen of zaaizaad te laden.
Beter bodemleven
Klanten zijn zonder uitzondering enthousiast over de AgBots. ‘Onze klanten stellen een merkbare verbetering van de bodem vast. Daar waar werkzaamheden als klepelen van groenbemesters er door tijdgebrek vaak bij in schieten en de groenbemester in zijn geheel wordt ondergeploegd, draagt het tussentijds klepelen met de AgBot bij aan een betere mineralisatie in de bodem. Het organische stofgehalte en het waterbergend vermogen neemt significant toe. Een ander belangrijk voordeel is dat de werkzaamheden onder gunstige omstandigheden uitgevoerd kunnen worden. In de oogsttijd is er op gangbare bedrijven geen personele capaciteit om de bodem direct na de oogst te bewerken. Met de AgBot kan de stoppelbewerking direct aansluitend gestart worden. Dit voorkomt een negatieve impact op de bodem in het late najaar. Dankzij de gebruiksvriendelijke planning- en uitvoeringssoftware hebben klanten altijd en overal overzicht van de werkzaamheden, waarbij menselijk falen uitgesloten is. Dit resulteert in een sublieme uitvoering van de werkzaamheden en een besparing op inputbronnen als energie, kunstmest, water, zaden etc. Een volgende stap in autonoom werken is de toepassing van de AgXeed AgXbox op bestaande trekkers en machines.’
Meerwaarde genereren bij retailers
‘Met het AgXeed Portal kan de boer alle noodzakelijke handelingen ruim voor het seizoen plannen met verschillende scenario’s voor elke bewerking, afhankelijk van onvoorspelbare omstandigheden. De data die dit bij de toepassingen genereert, kan de boer inzetten om de traceerbaarheid en teeltomstandigheden met afnemers te delen. Dit levert, naast een hogere opbrengst, een goed fundament voor een betere prijsvorming van de geteelde producten bij distributeurs en retailers.’
Innovators
‘Vooral in landen waar arbeid kostbaar is en de aandacht voor goed bodembeheer groeit, is AgXeed in beeld. Dit betekent dat er met name uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk veel belangstelling is. In Nederland zijn akkerbouwers als ERF B.V., Vermue in Werkendam en groenteteler Van Osch in Leunen aansprekende koplopers. Innovators die ook deelnemen in NPPL, Nationaal Proeftuin Precisie Landbouw, waarin ervaringen en kennis wordt gedeeld. Als zodanig zijn ze geweldige ambassadeurs voor AgXeed.’
Kijk dus niet vreemd op als je binnenkort op het Nederlandse platteland een autonoom werkend voertuig aantreft. Verwonder je over de kracht van een innovatie met zowel economische als ecologische voordelen. Mulder besluit: ‘Wie zaait, zal oogsten. AgXeed exceeds expectations.’


