Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer

Executive Chairman of the Management Board Zweegers Equipment Group

Gerrit van de Scheer is voorzitter van de Management Board van Zweegers Equipment Group (ZWEQ), een van oorsprong agrarisch familiebedrijf (bekend van PZ-maaiers) en inmiddels wereldwijd, naast land- en tuinbouwmachines, actief in de grondverzet en industriële markt. Van der Scheer heeft gedurende zijn carrière, waarvan 23 jaar voor Royal Reesink, een uitstekende reputatie opgebouwd. Veel toonaangevende machinefabrikanten doen zaken met hem. Hij kent de markt, weet wat er speelt en vormt een sterke verbindende schakel in de keten tussen fabrikanten, distributeurs en eindklanten.

De angst regeert

Van der Scheer is een van de eerste captains of industry die de noodzaak van meer verbinding tussen het platteland en de stad inziet. ‘De beeldvorming over de agrarische sector in Nederland, maar ook in het buitenland, wordt door een wezenlijk ander krachtenspel bepaald dan pakweg 20 jaar geleden. Hierin speelt de media als nieuwe vijfde macht een essentiële rol. Onder vakgenoten kunnen we prima uitleggen hoe efficiënt de voedselproductie in Nederland is georganiseerd met een geborgde voedselveiligheid en -zekerheid. In de maatschappelijke en politieke discussies wordt dit succesverhaal echter al jaren niet meer gehoord (en geloofd). Voedselmakers worden telkens in de verdediging gedrukt. Branche- en producentenorganisaties zijn kopschuw, beducht voor negatieve reacties in een gepolariseerde samenleving. De angst regeert.’

Ga de dialoog aan

‘De enige manier om dit te doorbreken, is het aangaan van de dialoog in combinatie met zichtbaarheid bij boeren én burgers. Stichting AAN TAFEL! sluit qua vorm en inhoud hier naadloos op aan door AAN TAFEL! gesprekken en TROTS&ZIEN documentaires te faciliteren. Dilemma’s worden hierbij van meerdere kanten bekeken en onderzocht; vanuit een platteland én stedelijk perspectief. Welke zorgen leven er bij de boer en de burger? Wat gebeurt er daadwerkelijk op het platteland en in de stad als het om voedselinnovaties gaat? Delen we dezelfde kennis? Wat kunnen we van elkaar leren: van het platteland, van de stad? Hiermee wordt niet louter de interesse van de boer, maar vooral ook van de burger getrokken.’

Wees trots en laat het zien

‘In 2024 hebben we samen met dochteronderneming Mechan drie TROTS&ZIEN documentaires gemaakt, waarin de personages TROTS en ZIEN in de praktijk, in het veld, de dialoog aangaan over de rol van de trekker ofwel tractor. Na de boerenprotesten in 2019 hebben veel burgers een zekere angst voor deze indrukwekkende machines. Trekkers zijn echter niet gemaakt om wegen te blokkeren of om deuren van provinciehuizen in te rijden, maar wat doen ze dan wél?’

‘In een tijdsbestek van vier maanden waren de TROTS&ZIEN docu’s goed voor 9 miljoen voorvertoningen en 180 duizend clicks. Het werkt. We maken innovaties zichtbaar; we maken verbinding, creëren draagvlak. Een vervolgcampagne in 2025 is logisch, waarin we o.a. de aandacht vestigen op non-fossiele HVO-brandstof. De agrarische sector heeft voor tal van dilemma’s de oplossingen al in huis. We mogen daar best trots op zijn, maar dan moeten we het ook laten zien.’

‘Ik vind het verbazingwekkend hoe stil agrarische branche- en producentenorganisaties zijn. Ze blijven onverminderd vasthouden aan platgetreden lobbytechnieken en ‘Wij van WC-eend’ reclame. Verandering komt van onderop. Stop met louter zenden, maar maak verbinding met burgers. Door aandacht te hebben voor hun zorgen. Door kennis te delen. Kennisuitwisseling leidt tot begrip en waardering; a license to act, a license to produce. Wie niet aan tafel zit, staat op het menu,’ besluit Van der Scheer.