Roger Engelberts

Roger Engelberts

Oprichter en Chief Emotions Officer van Imagro

‘Begrip. Mooi woord. Probeer eerst te begrijpen, voor je begrepen wil worden. Merkwaardig toch. We hebben in ons kikkerlandje met z’n allen steeds sneller een mening over een thema of issue. Ratio en feiten verliezen het van emoties. Sentimenten winnen het van argumenten. Wij geloven in ons gids-land dat blijft verduurzamen in voedselsystemen. Waar de eiwittransitie een nieuwe balans brengt in ons eten. Waar we nieuwe waarde willen creëren tussen boer en bord. Waar ‘Carbon, the new currency’ kan zijn. Waar in onze stadsstaat dieren door mensen worden vertegenwoordigd in ons parlement.

#mijnmening wordt me huphup aangedragen via mijn mobieltje, mijn eigen zendstation. We vinden dus snel iets, zonder ons echt ergens in te verdiepen. Bij het verbeteren van de reputatie in een maatschappij waar het welwillende stille midden echt stil is, wordt vaak geprobeerd een tegenpartij te overtuigen van het eigen standpunt. Maar begrijpen we wel dat in het geval van de land- en tuinbouw en deelsectoren zelf, dat we geen geloofwaardige afzender zijn voor het stille midden? We zijn – net als alle zenders – per definitie van WC Eend, en dus verdacht van “preken voor eigen parochie”. Strooien met wetenschappelijke feiten bevestigt dit idee alleen maar. Kritische burgers weten dat er selectief met feiten wordt gewerkt of dat beide partijen elkaar met feiten in de haren vliegen, waardoor ze tussen de bomen het bos niet meer zien. En het stille bos, dat is de maatschappij. Leg daar je oor eens te luisteren. Japanners hebben daar een woord voor: shinrin-yoku.  

Ook de macht van de mediacratie die vaak aan de flanken van het (stedelijk) debat verslag uitbrengt, draagt niet bij aan een zuiver beeld voor het midden. Waar is de nuance? Zelfs een bruggenbouwer tussen de partijen, denk aan Johan Remkes ten aanzien van de landbouw, heeft niet het gewenst effect.  

Het voeden van ‘het stille middenveld’ heeft meer kans van slagen. Daar is 3 D denken voor nodig. Draagvlak Door Dialoog. Imagro maakt de verbinding tussen stad en platteland, burger en boer, producent en consument, agri en food. Wij hebben een rotsvast geloof in de toekomst van de Nederlandse agrofood. Duurzame voedselsystemen in een gezonde leefomgeving. Door maatschappelijk adaptief en markt-attractief te zijn. Door te begrijpen voordat we gaan praten. Elk initiatief dat objectief wil verbinden binnen en buiten de keten, verdient daarbij ondersteuning.’

‘Wij geloven in begrijpen om begrepen te worden. AAN TAFEL! is een belangrijk initiatief om het gesprek van ‘begrijpen’ podium te geven’.