Nederlandse Vissersbond gaat AAN TAFEL!

AAN TAFEL!

De Nederlandse Vissersbond heeft een gouden sponsorovereenkomst gesloten met Stichting AAN TAFEL! met als inzet de Nederlandse visserij op de (menu)kaart te zetten.

Voorzitter Johan K. Nooitgedagt is opgetogen over de samenwerking. ‘De Nederlandse visserij maakt een moeilijke tijd door. Het aantal vissers is in een tijdsbestek van amper veertig jaar teruggelopen van 3.000 naar 1.000; het aantal kotters van 750 naar 250. We mogen absoluut trots zijn op onze vissersvloot, maar het is belangrijk om dit ook te laten zien aan het grote publiek. Stichting AAN TAFEL! biedt ons de podia om onze werkwijze en relevantie breed onder de aandacht te brengen. Daarbij worden maatschappelijk kritische vragen niet uit de weg gegaan over bijvoorbeeld overbevissing, klimaatverandering, windmolens op zee en de pulsvisserij.’

Wim Groot Koerkamp, voorzitter Stichting AAN TAFEL!: ‘Veel burgers hebben geen idee waar hun voedsel vandaan komt. De belangstelling voor de herkomst van eten neemt daarentegen sterk toe. Stichting AAN TAFEL! dicht de kloof tussen stad en platteland door samen aan tafel te gaan. Om te eten, natuurlijk, voedsel verbindt mensen. Maar vooral ook om met elkaar in gesprek te gaan; naar elkaar te luisteren en samen oplossingen te vinden voor voedselvraagstukken. Met TROTS en ZIEN hebben we twee aansprekende personages die respectievelijk de voedselmaker en de stedeling representeren. TROTS en ZIEN gaan samen op zoek naar voedselinnovaties in de stad en op het platteland en, in het geval van de Nederlandse Vissersbond, ook op zee!’

De TROTS&ZIEN campagne voor de Nederlandse Vissersbond start per 1 januari 2025 en heeft een looptijd van een jaar. De voorbereidingen zullen in het najaar van 2024 plaatsvinden.

Wim Groot Koerkamp (Stichting AAN TAFEL!) en Johan Nooitgedagt (Nederlandse Vissersbond):
‘We mogen trots zijn op onze vissers, maar we moeten het wel laten zien!’

Deel dit bericht: