Zwakke schakel mist kans voor open doel

Jumbo Albert Heijn boodschappenlijstjes

Ton van Veen, CEO bij Jumbo supermarkten, gooide 21 augustus jl. ‘de knuppel in het winkelschap’ door op LinkedIn twee boodschappenbonnetjes te publiceren; die van Jumbo en concurrent Albert Heijn. Van Veen meldt monter: ‘Jumbo is euro’s goedkoper’. Vervolgens daagt Van Veen Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, uit om met hem een eindsprint te maken. Van Veen doelt op een sprint naar het eind van het jaar, maar getuige de grote hoeveelheid reacties lijkt het niet uit te draaien op een eindsprint, maar een laatste, ‘final’ sprint.

Jumbo houdt met deze publiciteitsactie vast aan het adagium ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’. En ja, daar moeten partners in de keten voor bloeden of zoals Van Veen het noemt: ‘Een mooi resultaat van de recente onderhandelingen met onze leveranciers.’

De maatschappelijke en politieke discussie spitst zich, ingegeven door duurzaamheidseisen rondom milieu, biodiversiteit en klimaat en ethische eisen rondom dierwelzijn, fairtrade en arbeidsvoorwaarden al geruime tijd toe op waardecreatie in de keten. Boeren, telers, slachterijen, coöperaties, levensmiddelenfabrikanten, groothandel-, transport- en opslagbedrijven, horeca en retailers werken hierbij nauw samen. Ketenpartners zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; samenwerking is gebaseerd op onderling vertrouwen.

Nadere bestudering van de boodschappenlijstjes toont een dominant aandeel (fris)dranken; allesbehalve een volwaardig voedselpatroon voor een steeds dikker wordend Nederland. Kwalijker is het signaal dat Jumbo afgeeft blind en doof te zijn voor een andere kijk op voedsel dat recht doet aan de werkelijke waarde.

Het maken van de juiste keuzes hoeft per saldo niet duurder te zijn voor de klant

Van Egmond heeft nog niet gereageerd op de oproep van Van Veen. Hopelijk begrijpt Van Egmond dat het toenemende consumentenbewustzijn over de herkomst en productiewijze van voedsel juist een kans biedt. Een kans om te ontsnappen aan een eindeloze neerwaartse prijzenslag; de ratrace naar de bodem. Door consumenten te helpen bewuste voedselkeuzes te maken die recht doen aan mens, dier en milieu. Niet meer, maar minder consumeren. Het maken van de juiste keuzes hoeft per saldo niet duurder te zijn voor de klant, integendeel.  

Niet meer, maar minder consumeren’

Zolang consumenten blijven geloven dat voedsel tegen bodemprijzen kan worden aangeboden, breekt onherroepelijk de keten. Jumbo is de zwakste schakel.

Deel dit bericht: